Ernæring

Fordele ved kalium | 8 naturlige fødevarer med højt indhold af kalium

Kalium er et mineral, der findes naturligt i mange fødevarer, og det hører til den underfamilie, der kaldes elektrolytter. Andre elektrolytter, der er yderst vigtige for din sundhed, omfatter natrium og magnesium.

En korrekt væskebalance er meget vigtig for din krop. Det bidrager til, at dit blodtryk ligger på det rigtige niveau. Et lavt kalium-niveau er ikke så almindeligt, men den korrekte term for det, er hypokaliæmi.

Du bør ikke supplere din kost med kalium uden at have talt med din læge, da for meget kalium er farligt. Men, hvis du holder en kost, der er rig på kaliumholdige fødevarer, vil det reducere risikoen for højt blodtryk og slagtilfælde.

Kalium beskytter blodkarrene mod iltningsskader og bidrager ligeledes til at forhindre fortykninger af væggene!

Kaliumholdige fødevarer

Her er 8 af de fødevarer, der indeholder mest kalium!

1. Søde kartofler

Søde kartofler indeholder ikke blot kalium, men har også en masse andre sundhedsmæssige fordele, så som, at de er rige på fibre og betakaroten (en A-vitamin-markør). De indeholder ikke mange kalorier, og de er meget anvendelige – du kan bage en sød kartoffel, og du kan bruge den som en let snack.

 Søde kartofler kan laves til lækre pommes frites – et sundt alternativ, når de bages i ovnen – de er superlækre med lidt krydderi ovenpå!

2. Mørke bladgrøntsager

Bladgrøntsager er et fantastisk tillæg til din kost, da de indeholder “sygdomsbekæmpende” plantekemikalier. De indeholder også fibre og en række vitaminer og mineraler.

 Du bør overveje at putte spinat i dine smoothies, eller bruge bladgrøntsager som basis i din salat.

 Spinat smager også godt i kartoffelmos eller bare som tilbehør i dampet udgave.

3. Tomater

 Lav din egen tomatsauce – ikke bare for at regulere dit fedt- og saltindtag, men også fordi det er en god kilde til kalium. Prøv at blende kogte tomater og tilføre en masse forskellige krydderier – så får du en lækker, hjemmelavet sauce!

Kogte tomater er ligeledes rige på lykopen – en ekstra antioxidant – som bidrager til de sundhedsmæssige fordele!

4. Yoghurt

Yoghurt er et fantastisk alternativ, som er rig på kalium. Det har også andre fordele, så som dets kalcium-indhold, hvilket er vigtigt for dine knogler, og det indeholder pro-biotiske stoffer, som kan hjælpe på fordøjelsen.

 Hvorfor ikke lave lidt yoghurt-is, så du har en sund snack, der kan køle dig ned i sommervarmen? Tilfør nogle bær og nødder for at give det mere smag!

5. Fisk

Generelt er fisk en fantastisk kilde til kalium. De er desuden et fantastisk tillæg til din kost, når det gælder de hjertebeskyttende fordele, de også giver.

 Fisk er en god kilde til protein. Laks og sardiner har ligeledes et højt indhold af fedtsyrer (se ovenstående link for flere oplysninger!)

6. Avocadoer

Hvis du tilføjer avocadoer til din kost, er der noget, der tyder på, at det kan reducere risikoen for hjertesygdomme. Ydermere er de med til at skabe et gunstigt lipid-niveau i blodet.

 Avocadoer er rige på kalium, hvilket, når det kombineres med de andre fordele ved avocadoer, udgør en fantastisk fødevarekilde, som du kan tilføre din kost, så du får en god ernæringsbalance.

7. Champignoner

Champignonen er en god kilde til kalium og antioxidanter, selv om den ofte er en overset fødevare i mange menneskers kost.

 Champignoner er en god kilde til D-vitamin og selen. De er ligeledes mættende på grund af deres høje fiberindhold!

 Champignoner indeholder få kalorier, og er et fantastisk alternativ for alle, der gerne vil øge deres kalium-indtag gennem kosten og samtidigt holde kalorieindtaget på så lavt et niveau som muligt!

8. Bananer

Bananer er berømte for deres høje kalium-indhold. De er desuden en god kilde til fibre og er lette at spise i farten.

 Bananer er gode, når du skal bage.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu