Ernæring

Interview med Morten Elsøe | Spis efter din mavefornemmelse

Spiser du med dårlig samvittighed? 

Morten Elsøe

Foto: Mia Mortensen

Har du nogensinde tænkt over, altså virkelig tænkt over, hvorfor du spiser, som du spiser? Hvorfor spiser du f.eks. morgenmad? Er det fordi du faktisk er skrupsulten om morgenen? Eller er det mere fordi, du altid har fået at vide, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid?

Og hvorfor har du dårlig samvittighed, hver gang du spiser en bolle med Nutella? Er det fordi du prøver at leve sundt, og Nutella ikke er en accepteret del af en traditionel sund livsstil?
Er det dig selv, der har opstillet denne Nutella-regel? Eller hvad er det for et kostpoliti, der har sneget sig ind i dit hoved og dikterer hvad du må putte i munden?

Kunne det ikke være rart at kunne læne sig lidt mere tilbage; vende ryggen til alle de fjollede madregler der florerer og bare spise det, du har lyst til, når du har lyst til det? Bare give zero fucks for hvad andre tænker og hvad alle de velmenende kosteksperter mener, du bør spise? Der findes faktisk et begreb, og en holdning til det at spise, som netop tager udgangspunkt i dig og din egen lyst, fremfor udefrakommende regler. Begrebet hedder intuitiv spisning.

Vi har talt med forfatter, sundhedsdebattør og underviser ved VaneCoach-uddannelsen, Morten Elsøe om intuitiv spisning.

Hvad er intuitiv spisning?

Intuitiv spisning

Intuitiv spisning handler om lige så langsomt at smide alle de udefrakommende madregler, der tynger dig på porten. I stedet for begynde at mærke efter hvad du egentlig har lyst til. Man kan måske sige, at man forsøger at komme tilbage til en slags ‘oprindelig’ eller ‘barnlig’ fornemmelse for sult. Sult som er frigjort fra kulturelle normer, følelser, tidspunkter, slankekure osv. osv.

Nogle af de tanker man arbejder med, når man forsøger at blive en mere intuitiv spiser, er f.eks.:
Afvis diæt-mentaliteten, slut fred med mad og afvis kostpolitiet.
Hvis du arbejder hen imod at spise mere intuitivt, kan det være en god idé at slukke for dem, som hele tiden forsøger at sætte regler op for, hvordan vi skal spise. Ugeblade med deres slankekure, Facebookguruer med deres slanketips, Instagram-fitspo-profiler der konstant lægger billeder op af deres perfekte måltider. Drop alt det der med at opdele mad i godt og ondt. Der er ikke noget mad, der er forbudt at spise, og der er ikke noget du absolut skal spise. Basta.

Hav respekt for din sult

Fremfor bare at spise noget bestemt mad på bestemte tidspunkter, så er det en god idé at arbejde med at lytte til de tidlige signaler for sult, så du bliver bedre til at mærke, hvornår du rent faktisk er sulten, og hvad du har lyst til. Det handler om at mærke din sult og spise det, du føler trang til, når du føler trang til det, fremfor partout at skulle spise rundstykker og kage kl. 10 på arbejdet, fordi der er en der har fødselsdag, eller spise 123.5 g kylling uden skind til aftensmad, fordi din slankekur dikterer det.

Men jeg har jo altid lyst til kage!

Kage

Lige her vil mange nok tænke: ‘Det lyder alt sammen meget fint, men hvis jeg må spise på den måde, så ender det 9 ud af 10 aftener med, at jeg sidder og fylder mig til randen med slik, is, kage, chips og chokolade. SÅ ender jeg jo bare med at være en meget tyk og ked intuitiv spiser. Det er jo netop for at undgå dette, at jeg opsætter regler for mig selv.’

Hertil siger Morten Elsøe: ‘Rigtig mange mennesker spiser jo for mange kalorier, ikke fordi de reelt har lyst, men fordi de tolker andre ting som værende lyst. Man spiser på mange andre følelser end sult, fordi vi har lært, at det er en måde at beskæftige os på eller berolige os selv på. Vi kan f.eks. spise for at fejre noget, for at være en del af flokken, fordi vi er kede af det osv.’

Flødebolle vs. Broccoli

Morten Elsøe har sammen med sin partner in crime, Anne Gaardmand, lavet en podcast om intuitiv spisning. I denne podcast tilføjer Anne Gaardmand: ‘Man skal tænke det lidt i intuitiv spisning, som en fase man skal igennem. Bryde med den voldsomme trang til bestemte forbudte fødevarer. Det er en fase, hvor man bare er nødt til at se på mad som næring og nydelse. Her er det så ligegyldigt, om der er tale om en flødebolle eller broccoli. Det er alt sammen lige godt. Når man kommer ud på den anden side af den fase, hvor al mad har været ok, så kan man begynde at spørge sig selv: Smager det i virkeligheden lige så godt, som jeg forestillede mig? Og kan jeg overhovedet lide den følelse, det giver i min krop lige nu?’

Denne ‘af-forbudt-iserings-periode’, hvor man måske ender med at spise en hel masse af det, der før har været forbudt, kan godt tage rigtig lang tid. Men når man er ude over det der med, at noget er forbudt, så mister det forbudte pludselig sin magi. Det er netop her, man kan begyndte at foretage en reel vurdering af, om man egentlig også har lyst til, og nyder det man stopper i munden

Morten Elsøe fortæller: ‘Hvis jeg halvvejs gennem en (egentlig dårlig) is beslutter mig for, at det her gider jeg faktisk ikke, og så smider den ud, så kan man simpelthen næsten få gåsehud over, hvor sej man føler sig. Det kan give en succesoplevelse, som bliver til en selvforstærkende effekt’.

Spis din yndlingssnack som mellemmåltid

Er der noget, man virkelig har trang til, f.eks. lakrids, så har Morten Elsøe også et godt råd: ‘Hvis man har et mellemmåltid hver dag, så kan man i stedet for det mellemmåltid spise lakrids i en mængde, svarende til de kalorier det mellemmåltid repræsenterer. Og det kan man gøre hver dag i en måned. Så finder man for det første ud af, at lakrids ikke feder mere end det sædvanlige mellemmåltid, samtidig med at lakrids mister sin magi. Man finder ud af, at man faktisk godt kan spise lakrids hver dag uden at tage på. Og når lakrids ikke længere er forbudt, kan man begynde at til- eller fravælge lakrids præcis som andre fødevarer.

Intuitiv spisning og vægttab

Vægttab med intuitiv spisning

Hvis man nu er kommet ud over denne ‘forbudthedsfase’og kan mærke, at man ikke længere føler sig som fange i et maddiktatur fyldt med forbudte fødevarer og dårlig samvittighed, men stadig har et reelt og ærligt ønske om at ville tabe sig lidt, kan man så bruge intuitiv spisning som et middel til vægttab?

Hertil siger Morten Elsøe: ‘Nogen vil opleve, at de undgår store overspisninger. Generelt spiser de ikke så meget som før, når de begynder at spise mere intuitivt. Det sker fordi, de når at reagere på den tidlige sult. De stopper med at spise på alle mulige andre følelser end sult.’

En vægt i balance

Mange vil dog opleve, når de kommer rigtigt i gang med intuitiv spisning, at deres vægt bliver stabil. Dette skyldes, at ved at spise når de reelt set er sultne, bevarer de status quo. Er det denne situation man havner i, og er man interesseret i et vægttab, kan man sagtens integrere dele af intuitiv spisning som en del af en vægttabsstrategi. Man kan f.eks. godt spise intuitivt det meste af dagen, men hvis det så er om aftenen man har tendens til at sidde og snacke, så kan man måske med hjælp fra en coach, gå ind og se på de vaner man har om aftenen og finde en anden aktivitet end den, der plejer at sætte én i gang med at snacke.

Det man skal passe på her er, at man ikke kommer til at gøre intuitiv spisning til endnu et regelsæt. Det skal mere ses som en ledestjerne. En retning man gerne vil i og ikke et regelsæt om, at ‘nu skal man partout spise intuitivt 100% af tiden og enhver lyst som undertrykkes, er et udtryk for nederlag’.

Intuitiv spisning og muskelvækst

meal prep

Men hvad så hvis man nu har det som mål at blive muskuløs og få en lav fedtprocent? For at nå det mål vil man jo normalt skulle følge en streng kostplan, hvor man stopper sig med protein og nægter sig selv alt muligt, man godt kan lide. Er intuitiv spisning overhovedet foreneligt med et sådant mål?

Hertil siger Morten Elsøe: ‘Det er ikke sort/hvidt, det her med intuitiv spisning. Det er ikke sådan, at enten er man intuitiv spiser, eller også er man ikke. Alle er i nogen grad, nogen er 80% af tiden og andre er 99% af tiden. Den største fejl folk laver, når de begiver sig ud i noget, er ofte denne her ’alt eller intet’-tankegang. Det kan det også godt være i starten med intuitiv spisning. Det er en fejlslutning at tænke, at hvis jeg skal være intuitiv spiser, så skal jeg være det 100% af tiden. Ellers kan det være ligegyldigt.

Stop madpolitiet

Der er nogle begreber inden for intuitiv spisning, der hedder glædesfyldt bevægelse og nænsom ernæring. Det er nogle ting, man kan begynde at implementere, når man er kommet over på den anden side, når man har fået kastet de udefrakommende regler af sig. Når man har aflivet madpolitiet i ens hoved og er blevet god til at mærke efter, hvad man virkelig har lyst til, så kan man faktisk godt begynde at tænke: ‘Jamen jeg har jo egentlig lyst til at opbygge muskelmasse og få en flot krop. Jeg kan jo godt have et mål med min krop, f.eks. at tage muskelmasse på uden, at det skal ses som noget jeg gør for at leve op til andres forventninger. Det er bare et mål, der giver mening for mig at forfølge.

Nyd næringen

Nu forfølger jeg det blot uden madpoliti og udefrakommende regler. Nu spiser jeg f.eks. lidt mere protein, end jeg egentlig har lyst til. Det vil bringe mig tættere på mit mål om at tage muskelmasse på. Det er det, jeg har lyst til. Det er noget jeg ser som værende værdifuldt for mig. Det vil være en mere selvkærlig vinkel på det at tage muskelmasse på end at følge en stram og træls kostplan. Man kan godt begynde at tænke: Hvad putter jeg i min krop, som hjælper mig med at nå denne her drøm jeg har? Jeg har faktisk ikke noget problem med at spise mere protein og flere grøntsager, fordi jeg har en glæde ved at gøre det.

Hvis man tager sig god tid til at arbejde med den intuitive spisning, kan man godt nå hen til et punkt, hvor man på en ene side afviser at spise ‘lækre’ ting, som man egentlig ikke har lyst til. F.eks. ´hvis behov er det, som jeg opfylder ved at sige ja til denne her pølse? Eller denne her tørre kage inde på arbejdet?’ Mens man på den anden side så tager hjem og spiser lidt mere kylling og avokado, end man egentlig har lyst til. Netop fordi man ved det hjælper en i at nå i mål om øget muskelmasse og at få en sund krop. På denne måde kan man ramme et sweet spot mellem værdier og lyst.’

Bryd ud af madfængslet

Intuitiv spisning kan altså være ‘en vej ud af madfængslet’, som Morten Elsøe formulerer det. Hvis du føler dig fanget i et kostdiktatur, hvor du er omgivet af forbudt mad, du ikke må spise, hvor du ofte propper ting i hovedet du egentlig ikke har brug for eller har reel lyst til, hvis du spiser på alle mulige andre følelser end sult, hvis du går rundt med konstant dårlig samvittighed, og føler du fejler igen og igen, så kan intuitiv spisning altså være en måde at gribe din kost an på. Dette kan lette dig for alle disse udefrakommende byrder.

Vil du vide mere?

Morten Elsøe

Foto: Mia Mortensen

Nu er denne artikel ment som en kort introduktion til intuitiv spisning. Er din interesse blevet vakt for intuitiv spisning, så kan du høre mere om det i Morten Elsøe og Anne Gaardmands podcast om emnet, som du kan finde her (#15 – Intuitiv spisning – en vej ud af madfængslet).
Du kan også komme godt i gang med intuitiv spisning ved at starte med Morten Elsøe og Morten Svanes bog ‘Slut med forbudt’, eller du kan kontakte Morten gennem Livsstilshuset v/Morten Elsøe, hvis du søger hjælp til at spise mere intuitivt.

Kort om Morten Elsøe

  • (f. 1986)
  • Kandidat i molekylær ernæring og fødevareteknologi fra Aarhus Universitet (2013), med speciale i sukker, sødemidler og livsstilssygdomme.
  • Forfatter til bestselleren “Slut med forbudt”, 2016, skrevet i samarbejde med Morten Svane.
  • Gæsteforelæser på Aarhus Universitet (2013-).
  • Leder af Livsstilshuset v/Morten Elsøe, i Aarhus C og meddirektør og underviser på VaneCoach-uddannelsen, sammen med Anne Gaardmand.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Brian Henneberg

Brian Henneberg

Forfatter og ekspert

Brian Henneberg er vores skribent, der er uddannet fysioterapeut ved VIA University College Campus Holstebro i januar 2011. Han arbejder til dagligt som neurologisk fysioterapeut på en klinik i Holstebro (Fysio Danmark Holstebro) Brian har desuden specialiseret sig i okklusionstræning, som han skrev bachelor om i 2011 og har de senere år beskæftiget sig meget med ny forskning, styrketræning, sportshistorie, kosttilskud, filosofi, humor og neurologisk fysioterapi. Han har dyrket styrketræning i +20 år og har i mange år leveret træningsrelaterede artikler til danske, svenske, norske og amerikanske medier. Udover at skrive artikler til Myprotein skriver han også til Bodybuilding.dk (brugernavn: Mussetrussen) samt for Bodylab.dk, Aktiv Træning (Danmark, Norge og Sverige) , Træningsmagasinet og t-nation. Du kan læse alle hans artikler lige her: https://mussetrussen.wordpress.com/artikelarkiv/


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu