Kosttilskud

De bedste tilskud til hjernen | Hold din hjerne i god form

Leder du efter de allerbedste tilskud til hjernen? Betragt dette som din læseliste.

Ligesom med opbygning og vedligeholdelse af dine muskelfunktioner, handler det om at have en god hjerne ikke kun om hjernetræning og meditation. Hvis du ikke allerede vidste det, så bliver du måske overrasket over at erfare, at din hjernes sundhed og funktion også kan påvirkes af det, du putter i din mave.

Antallet af mennesker, der vil udvikle demens i Storbritannien, forventes at stige til over 1 million i 2025 og 2 millioner i 2051. Men du behøver ikke at være alt for forvirret over tallene, for selv om en vis aldring er uundgåelig, er der ting, du kan gøre for at holde din grå substans i skak.

En god kost er det første skridt til at beskytte din hjerne, men hvis du synes, at du ikke er helt på toppen, findes der masser af kosttilskud til hjernen og fokus, som kan hjælpe dig med at bevare din hjernesundhed og holde din hjerne skarp.

tilskud til hjernen

Hvorfor bruge kosttilskud til hjerne og fokus?

Din hjerne har brug for næring, hydrering og energi for at kunne arbejde så fokuseret som muligt. Har du nogensinde haft en eksamen og fundet ud af, at du har været i stand til at koncentrere dig bedre end ved andre lejligheder? Din kost kan meget vel have spillet en rolle i det. Visse fødevarer, herunder frugt og grøntsager har egenskaber, der kan forhindre din hjerne i at tage skade. Visse kosttilskud til hjernen indeholder en koncentreret dosis af disse næringsstoffer, som hjælper med at opretholde din hjernes sundhed og kan hjælpe med hukommelse og fokus.

Det er altid vigtigt at have en sund kost, men kosttilskud kan udfylde de huller, hvor du kommer lidt til kort. Desuden kan andre fødevarer faktisk være skadelige for din hjernes sundhed og velvære, f.eks. transfedtsyrer, mættede fedtstoffer og simple kulhydrater som sukker og majssirup med højt fruktoseindhold (som findes i sodavand).

Bedste tilskud til hjernen for hukommelse

Fiskeolie og Omega-3-fedtsyrer

Fiskeolietilskud er fyldt med fedtsyrer kaldet docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyre (EPA), som er to typer omega-3-fedtsyrer.

En af de mange vigtige sundhedsfordele, som omega-3-fedtsyrer er forbundet med, er at holde din hukommelse i topform. Det skyldes, at DHA spiller en stor rolle i hjernens struktur og funktion. Faktisk udgør DHA en fjerdedel af fedtet og hele 90 % af omega-3-fedtet, der findes i hjernecellerne. DHA kan også dannes i kroppen fra fødevarer, der indeholder a-linolensyre, men det er en meget langsommere proces end at indtage DHA direkte.

Ikke alle fedtstoffer er “dårlige”, især ikke når det gælder omega-3-fedtsyrer i fiskeolie. En af de måder, hvorpå omega-3 kan hjælpe med hjernens sundhed, er deres antiinflammatoriske egenskaber, som beskytter hjernen mod skader og virkninger af aldring.1 Omega-3 betragtes derfor som et supplement til hjernen, da de er forbundet med forbedret tænkeevne, hukommelse og reaktionstid.1

Hvis du foretrækker plantebaseret, kan du også få din daglige dosis omega-3-fedtsyrer via Vegan Omega.

Phosphatidylserin

Phosphatidylserin er en fedtforbindelse, også kendt som en fosfolipid, som findes i hjernen. Tilskud af fosfatidylserin har vist sig at understøtte hjernens sundhed og humør, når det tages i doser på 300 mg tre gange om dagen.2 Det tjener hjernens sundhed ved at reducere aldersrelaterede skader. Doser på 900 mg om dagen har vist sig at forbedre kognitive færdigheder og hukommelse; hvilket gør det til et af de bedste kosttilskud til hukommelse og hjernesundhed.2

Acetyl-L-carnitin

Acetyl-L-carnitin er en aminosyre, som din krop naturligt danner, og du kan få et boost gennem tilskud. Den spiller en stor rolle i produktionen af energi, og ved at gøre dig mere vågen og energisk forbedrer den også hukommelse og fokus.3 Med andre ord er det et hjernetilskud, der kan hjælpe dig med at handle skarpt og tænke hurtigt, samtidig med at du holder dig på tæerne.

Bedste tilskud til hjernen for fokus

Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba er et hjernetilskud, der stammer fra en naturlig kilde: Ginkgo Biloba-træet. Det er kendt som en hjerneforstærker på grund af dets evne til at øge blodgennemstrømningen til hjernen, hvilket kan hjælpe med fokus såvel som hukommelse.4

Koffein

Koffein er et naturligt stimulerende middel, som du sikkert allerede kender ret godt fra din morgenbryg, men det findes i kosttilskud for at give et kraftigt boost til fokus. Det stimulerer hjernen og centralnervesystemet, hvilket giver det pep og den årvågenhed, der er forbundet med kaffedrikning.

Andre kosttilskud for hjernesundhed

Kreatin

Kreatin er kendt for sin energigivende styrke, der hjælper dig med at opnå flere gentagelser og med at grave dybere for at få eksplosive kraftudbrud, når du har brug for det. Det forekommer naturligt i kroppen og spiller en rolle i energistofskiftet, men det findes også i små mængder i hjernen. Kreatin er derfor udråbt som et vigtigt supplement for alle, der ikke spiser kød, fisk og æg, da det har potentiale til at holde kognitive processer og hukommelse skarpe.5

Kort fortalt

Din hjernes generelle velbefindende, dens funktion, evne til at tænke, reagere, fokusere og huske er i høj grad påvirket af, hvad du indtager i din krop. Hvis du kommer til kort med næringsstoffer i din kost, kan kosttilskud hjælpe med at udfylde det tomrum, der er efterladt.

Guidet meditation for begyndere I Find indre ro

Træning

Guidet meditation for begyndere I Find indre ro

Brug et øjeblik på at stoppe og fokusere på dig selv.

2021-05-21 12:00:16Skrevet af Lauren Dawes

7 myteknusere om meditation  | Meditation er ikke kun for yogier

Træning

7 myteknusere om meditation | Meditation er ikke kun for yogier

Lad os knuse nogle af de største myter omkring meditation.

2021-01-29 18:47:44Skrevet af Monica Green

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Dyall, S. C. (2015). Long-chain omega-3 fatty acids and the brain: a review of the independent and shared effects of EPA, DPA and DHA. Frontiers in aging neuroscience7, 52 
  2. Moré, M. I., Freitas, U., & Rutenberg, D. (2014). Positive effects of soy lecithin-derived phosphatidylserine plus phosphatidic acid on memory, cognition, daily functioning, and mood in elderly patients with Alzheimer’s disease and dementia. Advances in therapy31(12), 1247-1262. 
  3. Rebouche, C. J. (2004). Kinetics, pharmacokinetics, and regulation of L‐carnitine and acetyl‐L‐carnitine metabolism. Annals of the New York Academy of Sciences1033(1), 30-41. 
  4. Wesnes, K. A., Ward, T., McGinty, A., & Petrini, O. (2000). The memory enhancing effects of a Ginkgo biloba/Panax ginseng combination in healthy middle-aged volunteers. Psychopharmacology152(4), 353-361. 
  5. Hemmer, W., & Wallimann, T. (1993). Functional aspects of creatine kinase in brain. Developmental neuroscience15(3-5), 249-260. 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her