Kosttilskud

De bedste tilskud til hjernen | Hold din hjerne i god form

Er du på udkig efter de bedste tilskud til hjernen for at holde den skarp og i god form? Vi har selvfølgelig listet gode forslag til dig og din hjerne.

Ligesom med at opbygge og opretholde funktionen af dine muskler, så handler det ikke kun om hjerne-træning og meditation for at have en sund hjerne.

Hvis du ikke allerede var klar over det, så bliver du nok overrasket over at høre, at hjernens sundhed og funktion også kan blive påvirket af det, som du propper i din mave.

At spise sundt og varieret er første skridt for at beskytte hjernen. Hvis du alligevel gerne vil forebygge og forbedre, så er der en masse tilskud, som kan hjælpe dig tilbage på rette spor.
Vi guider dig igennem de bedste tilskud til hjernen, som kan holde den knivskarp og i topform.

Tilskud til hjernen

Hvorfor tage tilskud til hjernen?

Din hjerne kræver næring, hydrering og energi for at fungere og bevare fokus. Har du nogensinde haft en eksamen og fundet ud af, at du har kunnet koncentrere dig bedre end ved andre lejligheder?

Din kost kan godt have spillet en rolle i det. Visse fødevarer, herunder frugt og grøntsager, har egenskaber, som kan forhindre din hjerne i at blive beskadiget. Næringsstoffer der indeholder disse egenskaber, også har vist sig at understøtte hukommelse og vedligeholdelse af hjernefunktionen.

Det er altid vigtigt at spise en sund kost, men kosttilskud kan fylde hullerne ud, hvis du er faldet lidt af på den.
Derudover kan andre fødevarer faktisk skade din sundhed og trivsel. Her kan nævnes transfedtsyrer, mættede fedtstoffer og enkle kulhydrater som sukker og majsstivelse med høj fruktose (fundet i læskedrikke).

Tilskud til hjernen

Bedste tilskud til hjernen og god hukommelse

 Fiskeolie & Omega-3 fedtsyrer

Fiskeolie & Omega-3 fedtsyrer er kosttilskud, som er fyldt med fedtsyrer kaldet docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyre (EPA), der er to typer af omega-3 fedtsyrer. En af de mange vigtige sundhedsmæssige fordele, som omega-3 fedtsyrer er forbundet med, er at holde din hukommelse på sit absolut bedste.

Det er fordi DHA spiller en stor rolle i hjernens struktur og funktion. Faktisk udgør DHA en fjerdedel af fedtet og massive 90% af det omega-3 fedt, der findes i hjerneceller.
DHA kan laves i kroppen fra fødevarer, der indeholder a-linolensyre. Dog er det en meget langsommere proces end ved at indtage DHA direkte.

Ikke alle fedtstoffer er dårlige, især når det kommer til Omega-3 i fiskeolie. En af måderne Omega-3 kan hjælpe med hjernens sundhed er deres anti-inflammatoriske egenskaber, som beskytter hjernen mod skader og effekten af aldring.
Omega-3 er derfor forbundet med at forbedre tænkeevne, hukommelse og reaktionstider.

Hvis du foretrækker plantebaseret, kan du også få din daglige dosis omega-3 fedtsyrer via Vegansk Omega.

Fosfatidylserin

Fosfatidylserin også kaldet fosfolipid,er et fedtstof, der er med til at fremme effektiv transport af glukose til hjernecellerne. Fosfatidylserin-tilskud er kendt for at bevare cerebral sundhed, når de tages i doser af 100mg tre gange om dagen. Det tjener hjernens sundhed ved at reducere aldersrelateret skade.
Doser på 400mg om dagen har vist sig at forbedre kognitive færdigheder og hukommelse.

Acetyl L-Carnitine

Acetyl L-carnitine er en aminosyre, som din krop naturligt skaber, og du kan få et boost gennem tilskud. Det spiller en stor rolle i produktionen af energi, men ved at gøre dig mere opmærksom og energisk, kan det også forbedre din evne til at huske.

Med andre ord kan det hjælpe dig med at holde dig skarp, tænke hurtigt, samtidig med at du holder dig på dupperne.

Tilskud til hjernen

Bedste tilskud til hjernen for fokus

Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba er et supplement, der stammer fra en naturlig kilde: Ginkgo Biloba træet. Det er kendt som en hjerneforstærker på grund af dets evne til at øge blodgennemstrømningen til hjernen, som kan hjælpe med fokus såvel som hukommelse.

Koffein

Koffein er et naturligt stimulerende middel, som du sikkert allerede kender ret godt fra din morgenkaffe. Dog kommer det som kosttilskud for et boost til din fokus. Det stimulerer hjernen og centralnervesystemet, hvilket giver dig energi og årvågenhed, som er forbundet med at drikke kaffe.

Andre tilskud til hjernen

Kreatin

Kreatin er kendt for sin energigivende styrke, som hjælper dig med at tage flere repetitioner og give en eksplosiv power, når du har brug for det.
Det forekommer naturligt i kroppen, der spiller en rolle i metabolismen, men det findes også i små mængder i hjernen

Kreatin er derfor noteret som et vigtigt supplement til alle, der ikke spiser kød, fisk og æg. Det har nemlig potentialet til at holde kognitive processer og hukommelse skarp.

Kort fortalt om tilskud til hjernen…

Den overordnede velvære i din hjerne, dens funktion, evne til at tænke, reagere, fokusere og huske, påvirkes i stor grad af det, du kommer i din krop.
Hvis du mangler næringsstoffer i din kost, kan tilskud til hjernen hjælpe med at komme i balance.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert