Kosttilskud

Hvad er probiotika? Hvad gør de for vores krop?

Probiotika er levende mikroorganismer (som bakterier og gær), der lever i vores tarm og støtter vores fordøjelses- og immunsystem.1 Kroppen er fuld af bakterier, både gode og dårlige, og det er vigtigt for et godt helbred at holde disse bakterier i balance.

For mange dårlige bakterier kan forårsage sygdom og infektion, mens gode bakterier er vigtige for at støtte den daglige tarmfunktion. Mange mennesker bruger probiotika som et supplement for at holde tarmen sund og opretholde masser af gode bakterier.1

Hop direkte til:

probiotika

Typer af probiotika

Probiotika kan findes i både fødevarer og kosttilskud. Der findes forskellige arter af bakterier og typer af gær, som udgør de tre primære probiotika på markedet, som er:

  • Bifidobacterium (bakterier)
  • Lactobacillus (bakterier)
  • Saccharomyces boulardii (gær)

Der findes mange forskellige stammer af disse primære probiotiske arter. Når du kigger på etiketten på probiotiske kosttilskud eller fødevarer, vil du ofte se navne som “L. acidopholus” eller “B. breve”, som angiver arten (B for bifidobactirum, L for lactobacillus).

Disse probiotika findes ofte i fødevarer, der er blevet fermenteret, og den specifikke stamme af bakterier eller gær kan variere. Denne artikel fortæller mere om de syv bedste probiotiske fødevarer.

Probiotiske fødevarer | De 7 bedste fødevarekilder

Ernæring

Probiotiske fødevarer | De 7 bedste fødevarekilder

2021-05-01 12:38:40Skrevet af Liam Agnew

Hvad gør probiotika?

Hver type virker lidt forskelligt på grund af deres kemi. Her er nogle af de forskellige potentielle måder, de virker på2:

  • De stopper patogener (bakterier og vira) i at leve i tarmen
  • Stopper patogener fra at klæbe til tarmvæggen
  • Skaber en sund balance af tarmbakterier
  • Understøtter immunsystemet
  • Understøtter tarmenes/fordøjelsessystemets sundhed

Disse potentielle fordele ved probiotika har ført til forskning i brugen af dem som behandling af lidelser som irritabel tarm, inflammatorisk tarmsygdom og antibiotikaassocieret diarré.2,3

Probiotiske kosttilskud

Hvorfor tage probiotiske kosttilskud? Mange mennesker bruger dem for at styrke deres tarmsundhed og immunsystem. Fordi vores fordøjelsessystem kan være med til at beskytte os mod sygdomme, er det vigtigt at holde en balance af sunde bakterier.

Når du skal tage et antibiotikum for en bakterieinfektion, påvirker antibiotikaet ofte også de sunde bakterier (som dem i din tarm). At bruge probiotika til at støtte og genopbygge de sunde bakterier er en populær grund til at bruge probiotika.

Probiotiske kosttilskud er ikke den eneste måde at støtte din tarmsundhed på – der er også mange probiotiske fødevarer til rådighed. Mange af disse fødevarer er enten fermenterede (som kimchi eller surkål), og andre har probiotika tilsat under forarbejdningen. Se vores komplette liste over de bedste probiotiske fødevarer her.

Kort fortalt

Probiotika er en måde at hjælpe med at støtte din tarm – som er nøglen til vores fordøjelse, immunsystem og endda forbindelsen mellem tarm og hjerne. Det kan komme i flere forskellige former, men der er en voksende mængde forskning, der understøtter deres indvirkning på vores sundhed ved at holde de gode bakterier i god funktion i vores tarm.1,2

7 bedste kosttilskud til tarmen

Kosttilskud

7 bedste kosttilskud til tarmen

Der er så mange fordele ved at passe på din tarm.

2021-08-25 12:04:05Skrevet af Claire Muszalski

Hvad er makroer? Se makrofordelingen i fødevarer

Ernæring

Hvad er makroer? Se makrofordelingen i fødevarer

Makroer er i høj kurs, men hvad er de egentlig?

2021-08-24 12:17:28Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Sanders, M. E., Guarner, F., Guerrant, R., Holt, P. R., Quigley, E. M., Sartor, R. B., … & Mayer, E. A. (2013). An update on the use and investigation of probiotics in health and disease. Gut, 62(5), 787-796. 
  2. Reid, G. (2016). Probiotics: definition, scope and mechanisms of action. Best practice & research Clinical gastroenterology30(1), 17-25. 
  3. Fedorak, R. N. (2010). Probiotics in the management of ulcerative colitis. Gastroenterology & hepatology6(11), 688.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her