Træning

Hvad er Vinyasa Yoga? Introduktion til denne yogaform

Der findes mange forskellige typer yoga, men Vinyasa yoga indebærer et “flow” fra hver stilling til den næste. Det adskiller sig fra andre former for yoga, da andre former for yoga involverer typisk en lærer, der vejleder den enkelte om detaljerne i hver enkelt stilling, hvorimod Vinyasa indebærer, at man “flyder” direkte fra en stilling til den næste uden afbrydelser.

Denne metode fører i bund og grund til, at deltagerne får en mere fysisk krævende session, hvilket gør den til et godt valg for mobilitet og styrkelse af musklerne med lav påvirkning – ideel til en lettere session eller “aktiv restitution”. På grund af de højere krav i denne yogastil anbefales det generelt, at begyndere tager sig god tid til at lære stillingerne, inden de deltager i en Vinyasa Flow-session, da det ellers kan vise sig at være for krævende.

vinyasa yoga

Hvor stammer Vinyasa fra?

Vinyasa yoga er en moderne yogastil, der stammer fra Ashtanga Vinyasa Yoga-traditionen. Vinyasa kan fortolkes på flere forskellige måder, men det betyder grundlæggende ’særlig måde’, særlig rækkefølge’ eller ‘med opmærksomhed’ – dvs. bevæg din krop på en bestemt måde med opmærksomhed.

Denne yogastil er blevet udviklet gennem årtier af udøvere, som mener, at yoga bør være specifik for hvert enkelt menneskes behov.

Hvad er fordelene ved Vinyasa Yoga?

1. Vinyasa yoga er fantastisk for begyndere

Selvom denne metode ofte forbindes med højere intensiteter, kan den nemt tilpasses til at opfylde den enkelte persons behov. Vinyasa yoga kan udføres langsommere med større vægt på teknisk udførelse, hvilket er fantastisk til at hjælpe begyndere med at blive fortrolige med forskellige stillinger. Derudover kan det hjælpe med at opbygge et fundament af styrke og mobilitet, som vil være nyttigt, når man går videre til sværere sessioner.

2. Vinyasa yoga kan bruges til restitution

Hvis du er mere typen, der går i fitnesscenteret og tager dine sædvanlige hviledage, kan du måske overveje noget yoga i din downtime. Det er vigtigt at få noget aktivitet ind, selv på hviledage. At tage en langsommere session Vinyasa-yoga kan vise sig at være et stort aktiv for resten af din træning, idet det hjælper dig med at opnå større mobilitet og stabilitet i dine muskler, som alt sammen bygger op til den næste PB.

3. Vinyasa giver en low impact måde at få pulsen op på

Vi ved alle, hvor vigtigt det er for vores helbred at få pulsen op regelmæssigt. Hvis du gør det via din foretrukne træningsmetode, uanset hvad din foretrukne træningsmetode er, kan det være med til at reducere risikoen for ting som hjertesygdomme betydeligt. Vinyasa flow giver dig mulighed for at bevæge dig gennem udfordrende stillinger, hvilket fremmer fysiologiske tilpasninger og øger din puls, samtidig med at du minimerer de påvirkninger, der ellers kan være en begrænsende faktor, hvis du lider af ledsmerter.

4. Det giver et godt afløb for meditation

Meditation kan hjælpe med at håndtere symptomer på angst og reducere stressniveauet. At fokusere på din vejrtrækning, mens du går gennem din Vinyasa yogatime kan hjælpe med at rense dit sind, så du kan komme ud af sessionen med et mere positivt og fredfyldt mindset. Reduktion af stress kan påvirke din restitution fra andre træningspas, så din krop kan komme sig mere effektivt.

5. Det er sjovt

Hvor simpelt det end lyder, er det en sjov måde at bevæge din krop på, og det hjælper igen med at fastholde, hvilket betyder, at du vil være mere tilbøjelig til at have lyst til at gøre det igen i fremtiden (og det er aldrig en dårlig ting at bevæge din krop!). Hvis du nyder din motion, vil du være mere tilbøjelig til at gøre det oftere, og dermed vil du være mere tilbøjelig til at danne en social cirkel inden for aktiviteten, og du vil også høste fitness gains meget hurtigere.

For at komme i gang, hvorfor ikke tage et kig på vores 35-minutters Vinyasa Flow Yoga-video med Claudia Mirallegro?

35-Minutter Vinyasa Flow Yoga

Hvad du kan forvente af Vinyasa yoga

Vinyasa yoga er begyndervenlig, men kan også være ret udfordrende, afhængigt af hvilket fitnessniveau du starter fra. Forvent en smule udfordring og måske lidt muskelømhed de følgende dage, mens dine muskler tilpasser sig den nye stimulus.

Find dig til rette

Find et åbent område – en yogamåtte er absolut ikke nødvendig, men det hjælper at give en smule polstring mellem dig og gulvet. Prøv at finde et rum, hvor du kan ligge ned uden begrænsninger og uden farer som f.eks. genstande i nærheden.

Nyttigt udstyr til din Vinyasa yoga session

Udstyr, der kan gøre din session lettere eller sjovere, omfatter en yogamåtte til at polstre dig mod et hårdt gulv, yogablokke og behageligt tøj, der er egnet til aktiviteten. Ud over det skal du bare nyde dig selv!

5 mentale fordele ved yoga | Træn dig til et sundt sind

Træning

5 mentale fordele ved yoga | Træn dig til et sundt sind

Lær at være til stede og leve livet uden frygt for, hvad fremtiden bringer.

2020-12-17 14:21:01Skrevet af Monica Green

10 grundlæggende yogastillinger for begyndere | Yoga Made Easy

Træning

10 grundlæggende yogastillinger for begyndere | Yoga Made Easy

Rul din yogamåtte ud og find ud af, hvilke fordele yoga har at tilbyde.

2020-07-18 12:38:21Skrevet af Evangeline Howarth



Scott Whitney

Scott Whitney

Forfatter og ekspert

Scott udviklede en lidenskab for sport og performance gennem at konkurrere i langdistanceløb og bouldering inden studiet på universitetet. Scotts akademiske resultater inkluderer en BSc-hons i sportsterapi og en MSc-grad i styrke og konditionering. Han er også medlem af The Society of Sports Therapists and CIMSPA. Tidligere har han arbejdet med amatører og elite atleter, lige fra universitetsidrætshold til elite rugbyliga atleter og Team GB roere. Han arbejder i øjeblikket med forskellige fitnesscentre i udvikling og levering af træningsprogrammer for amatøratleter og fitness folk. Mens passive behandlinger forbliver i hans arsenal som sportsterapeut, bruger Scott sine evner til at fremme fysisk aktivitet for at bekæmpe fedme, lændesmerter og andre sportsskader og samtidig sørge for programmer til atletisk udvikling. Som nyuddannet bestræber Scott sig på at få erfaring, hvor det er muligt med rådgivning og deling af viden undervejs. Han mener, det er vigtigt at praktisere det, du prædiker om, så i hans fritid, praktiserer Scott olympisk vægtløftning og nyder at være aktiv udendørs i al slags vejr, skønt han stadig mener, at det er vigtigt at give god tid til sociale aktiviteter.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her