Ernæring

Reducerer plantesteroler kolesterol?

Plantesteroler er et fascinerende stof, der findes i planter, og som spiller en fantastisk rolle i reduktionen af det “dårlige kolesterol”, LDL. De findes naturligt i mange fødevarer og tilsættes ofte til fødevarer for at gøre dem sundere (f.eks. margarine, appelsinjuice og kornprodukter).

I denne artikel vil vi lære, hvad plantesteroler er, deres virkning på kolesterol, og hvordan du kan indarbejde dem i din kost.

Hop direkte til:

Hvad er plantesteroler?

Plantesteroler eller phytosteroler er plantebaserede alkoholforbindelser. Der er identificeret 40 forskellige plantesteroler,1 og der findes mere end 200 former og beslægtede forbindelser i planter og marine organismer.2

For klarhedens skyld anvendes udtrykket stanol (snarere end sterol) til at beskrive mættede steroler, som ikke har nogen dobbeltbinding i sterolringstrukturen.

De mest almindeligt forekommende plantesteroler er sitosterol, campesterol og stigmasterol, som alle er 4-desmethylsteroler (dvs. uden methylgrupper knyttet til deres kulstofatomer)1,3.

De ligner også strukturelt meget det mest almindelige animalske sterol, kolesterol. Ligheden består i, at alle steroler har en kemisk ringstruktur, og forskellene er mellem de sidekæder, der er knyttet til denne ring1.

De ligner også kolesterol i deres primære biologiske funktioner, og det er disse ligheder, der giver phytosteroler nogle af deres sundhedsmæssige fordele.

Da deres længde er stort set identisk med længden af det fosfolipidmonolag, der danner en membran omkring alle celler (2,1 nm)4, passer disse forbindelser let ind i disse cellemembraner.

Faktisk spiller de en vigtig rolle i en række funktioner for cellemembranen, f.eks. cellestabilitet og temperaturstyring3,5,6.

Uden for cellemembranerne findes de overvejende i de ydre lag af mitokondrierne (cellens biokemiske kraftværk) og det endoplasmatiske retikulum (involveret i protein- og lipidsyntese)3.

En sidste funktion af plantesteroler, som adskiller dem fra det animalske sterol kolesterol, er deres rolle som forløber for en række plantevækstfaktorer3.

Kilder til plantesteroler

En gennemsnitlig kost giver ca. 0,25 g plantesteroler dagligt, hvilket fordobles, hvis du følger en vegetarisk kost1.

Faktisk kan en vegetarisk kost give op til 1 g plantesteroler om dagen3.

I gennemsnit ligger indtagelsen af plantesteroler på mellem 0,15-0,4 g pr. dag7,10,12,14, og ca. 10 % kommer fra indtagelse af plantestanoler.

Vegetabilske olier og fedtstoffer

I UK anses vegetabilske olier, fedtstoffer og produkter fremstillet af olier for at være den rigeste kilde til naturlige plantesteroler3. Det daglige skønnede indtag af de mest almindelige steroler fra olier var 44 % sitosterol, 54 % stigmasterol og 59 % campesterol3.

Korn, kerner og nødder

Den næstmest rigelige kilde til plantesteroler er korn, kerner og nødder3, med mængder af sitostanol og campestanol i produkter som hvede og rug9. Faktisk udgør brød og korn ca. 36 % af indtaget af sitosterol10.

Ud over disse naturlige kilder kan steroler også tilsættes til andre fødevarer (f.eks. margarine)11.

Andre kilder til plantesteroler (herunder brassicasterol, avenasterol og campesterol) er bl.a. skaldyr som muslinger og østers13,15.

Hvordan påvirker plantesteroler kolesterol?

Plantesteroler og kolesterol

Mens det antages, at plantesteroler generelt sænker kolesterolet, er essensen, at den mængde plantesteroler, der indtages i kosten, reducerer niveauet af LDL-kolesterol3.

Husk, at jo større mængde LDL-kolesterol der indtages, desto større er risikoen for hjerte-kar- og kredsløbssygdomme.16,17

Forskning i de sundhedsmæssige fordele ved plantesteroler har en lang historie, der går 60 år tilbage til 1950’erne, hvor en krystallinsk form af disse steroler blev anvendt til at sænke kolesterolniveauet hos personer med højt kolesterol.18,19

Det sker ved at reducere absorptionen af kolesterol fra tarmen. Deres lignende struktur er velegnet til at konkurrere med kolesterol for at erstatte dem i de pakker, der dannes i tarmene, som leverer lipider til cellerne20,24; kolesterol skal fjernes som affald.

Forskningen udviklede sig yderligere i 1970’erne, hvor sitostanol og campestanol blev vist at være den mest effektive form af denne forbindelse.3

20 år senere, efter at der var blevet formuleret stanolestere, som viste sig at reducere lipidniveauet hos personer med højt kolesterol, viste indblanding af sådanne estere i mayonnaise og margarine en konsekvent reduktion af kolesterol med 10-15 %25. Dette gav nyt liv til forskningen i plantesteroler, hvilket førte til produktion af en række forskellige fødevarer med tilsatte steroler.

Er plantesteroler anti-oxidanter?

De kliniske og økonomiske fordele ved at ændre kosten for at modvirke hjerte-kar-sygdomme, sammen med ændring af fysisk aktivitet og kolesterolsænkende medicin, er stadig større, og plantesteroler har en stor plads i anbefalinger og retningslinjer for folkesundhed.

Dette understreges især på grund af de ekstra fordele ved antioxidanter, der findes i de plantebaserede kostvaner, som anbefales26.

Aldersvirkninger på fordelene ved plantesteroler

Det bør erkendes, at fordelene ved plantesteroler er forskellige i de forskellige aldersgrupper.

Reduktionen af LDL-kolesterol er betydeligt større hos ældre mennesker end hos yngre mennesker3.

Faktisk er der et dosis-respons-forhold, når doserne af plantesteroler øges op til en daglig dosis på 2 g3.

I bevidstheden om, at LDL-kolesterolniveauet er større, når vi bliver ældre, viser undersøgelser ved denne dosis følgende statistisk signifikante tendens1:

  • 14 % reduktion af LDL-kolesterol for personer i alderen 50-59 år.20,21,27,28
  • 9 % reduktion af LDL-kolesterol for personer i alderen 40-49 år.29,32
  • 11 % reduktion af LDL-kolesterol for personer i alderen 30-39 år.29,31,33,34

Det er vigtigt at bemærke, at mens de 30-39-årige faktisk havde en højere procentvis reduktion af LDL-kolesterol, var den faktiske ændring mindre end i gruppen af 40-49-årige (fordi de havde mere kolesterol til at starte med).

I gruppen af 50-59-årige ville en reduktion på 14 %, som ville afspejle en ændring på 0,5 mmol/l LDL-kolesterol, faktisk reducere risikoen for hjerteproblemer med 25 % over 2 år35.

I yngre grupper er denne 25 % reduktion i risikoen interessant nok tilsvarende – for selv om reduktionen i kolesterol er mindre – er sammenhængen faktisk stærkere i en yngre kohorte35.

Plantesteroler bivirkninger

En potentiel bivirkning ved plantesteroler kan være, at de kan føre til blokeringer i arterierne (ligesom kolesterol) på grund af deres struktur, men fordi så lidt af sterolerne absorberes, ophobes de ikke på samme måde som kolesterol22,36.

Faktisk er der ikke observeret nogen skadelige eller negative bivirkninger af plantesteroler trods mange års undersøgelser og analyser af både isolerede plantesteroler og deres estere27,38,39.

De eneste betænkeligheder, der er blevet bemærket, er, at plantesteroler kan reducere absorptionen af fedtopløselige vitaminer og reducere koncentrationerne af betacaroten1. Da steroler f.eks. reducerer kolesterolniveauet, ses der også en 8% reduktion af E-vitamin og en 25% reduktion af caroten.28,29,33,39

Dette spørgsmål er dog af minimal betydning, da det blot er effektivt at tilføje mere frugt og grøntsager til kosten for at modvirke disse underskud1.

Kort fortalt

Da kolesterol potentielt kan påvirke dit hjerte, er det meget værd at undersøge, hvordan du kan ændre din kost for at gøre dig selv sundere. Hvis du ønsker at fokusere på fødevarer til at støtte din hjertesundhed, sænker plantesteroler kolesterolet.

Ved at inkludere plantebaserede fødevarer i din kost og ved at inkorporere grøntsager og gode fedtstoffer i madlavningen kan du øge mængden af plantesteroler, som du indtager, hvilket kan reducere din risiko for hjerte-kar-problemer.

Mens hele fødevarekilder af plantesteroler sænker kolesterolet effektivt, kan du, hvis du ikke bryder dig om frugt, salater og grøntsager, hvorfor ikke tilføje korn og kornprodukter eller endda skaldyr for at få mere af disse hjertebeskyttende forbindelser? Dit hjerte vil takke dig for det!

Kolesterol | Hvad er det? Hvordan sænker man sit kolesterol?

Ernæring

Kolesterol | Hvad er det? Hvordan sænker man sit kolesterol?

2021-08-30 11:35:12Skrevet af Claire Muszalski

Blodtypekost | Spis efter din blodtype

Ernæring

Blodtypekost | Spis efter din blodtype

Og hvorfor videnskaben siger, at det er en modefænomen.

2021-06-09 12:15:52Skrevet af Liam Agnew

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Law, M., 2000. Plant sterol and stanol margarines and health. Bmj320(7238), pp.861-864.
  2. Akihisa T, Kokke W and Tamura T, Naturally occuring sterols and related compounds from plants, in Physiology and Biochemistry of Sterols. Ed by Patterson GW and Nes WD. American Oil Chemists’ Society, Champaign, IL, pp 172±228 (1991).
  3. Piironen, V., Lindsay, D.G., Miettinen, T.A., Toivo, J. and Lampi, A.M., 2000. Plant sterols: biosynthesis, biological function and their importance to human nutrition. Journal of the Science of Food and Agriculture80(7), pp.939-966.
  4. Nes WR, Multiple roles for plant sterols, in The Metabolism, Structure and Function of Plant Lipids. Ed by Stumpf PK, Mudd BJ and Nes WR. Plenum, New York, pp 3±9 (1987)
  5. H?c-Wydro, K., Wydro, P., Jagoda, A. and Kapusta, J., 2007. The study on the interaction between phytosterols and phospholipids in model membranes. Chemistry and physics of lipids150(1), pp.22-34.
  6. Dufourc, E.J., 2008. The role of phytosterols in plant adaptation to temperature. Plant signaling & behavior3(2), pp.133-134.
  7. Gylling H and Miettinen TA, Phytosterols, analytical and nutritional aspects, in Functional Foods. A new Challenge for the Food Chemist. Ed by Lasztity R, Pfannhauser W, Simon- Sarkadi L and ToÈmoÈskoÈ zi S. Publishing Company of TUB, Budapest, pp 109 (1999).
  8. Czybayko F, Beumers B, Lammsfuss S, LuE?tjohann D and von Bergmann KA, A simpli®ed micro-method for quanti®cation of fecal excretion of neutral and acidic sterols for outpatient studies in humans. J Lipid Res 32:1861±1867 (1991).
  9. Dutta PC and Appelqvist L-AÊ , Saturated sterols (stanols) in unhydrogenated and hydrogenated edible vegetable oils and in cereal lipids. J Sci Food Agric 71:383±391 (1996).
  10. Morton GM, Lee SM, Buss DH and Lawrence P, Intakes and major dietary sources of cholesterol and phytosterols in the British diet. J Human Nutr Dietet 8:429±440 (1995).
  11. Wojciechowski ZA, Biochemistry of phytosterol conjugates, in Physiology and Biochemistry of Sterols. Ed by PattersonGWand Nes DW. American Oil Chemists’ Society, Champaign, IL, pp 361±395 (1991)
  12. De Vries JHM, Jansen A, Kromhout D, van de Bovenkamp P, van Staveren WA, Mensink RP and Katan MB, The fatty acid and sterol content of food composites of middle-aged men in seven countries. J Food Comp Anal 10:115±141 (1997)
  13. Phillips KM, TarragoÂ-Tani MT and Stewart KK, Phytosterol content of experimental diets differing in fatty acid composition. Food Chem64:415±422 (1999)
  14. Schothorst RC and Jekel AA, Oral sterol intake in the Netherlands: evaluation of the results obtained by GC analysis of duplicate 24-h diet samples collected 1994. Food Chem64:561±566 (1999).
  15. Lin DS, Connor WE and Phillipson E, Sterol composition of normal human bile. Effects of feeding shell®sh (marine) sterols.Gastroenterology 86:611±617 (1983).
  16. Law, M.R., Wald, N.J., Wu, T., Hackshaw, A. and Bailey, A., 1994. Systematic underestimation of association between serum cholesterol concentration and ischaemic heart disease in observational studies: data from the BUPA study. Bmj308(6925), pp.363-366.
  17. Hu FB, Manson JE, Willett WC. 2001. Types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a critical review. J Am Coll Nutr 20:5_19.
  18. Pollak OJ and Kritchevsky D, Sitosterol, inMonographs on Atherosclerosis, Vol 10, Ed by Clarkson TB, KritchevskyDand Pollak OJ. Karger,Basle, pp 1±219 (1981)
  19. Best MM, Duncan CH, Van Loon EJ, Wathen JD, Lowering of serum cholesterol by the administration of a plant sterol.Circulation 1954. ;10 : 201-206.
  20. Gylling H, Radhakrishnan R, Miettinen TA. Reduction of serum cholesterol in postmenopausal women with previous myocardial infraction and cholesterol malabsorption induced by dietary sitostanol ester margarine :women and dietary sitostanol.Circulation 1997. ; 96 :4226-4231.
  21. Gylling H, Miettinen TA. Serum cholesterol and cholesterol and lipoprotein metabolism in hypercholesterolaemic NIDDM patients before and during sitostanol ester-margarine treatment.Diabetologia 1994. ;37 : 773-780.
  22. Jones PJH, McDougall DE, Ntanios F, Vanstone CA. Dietary phytosterols as cholesterol-lowering agents in humans. Can JPhysiol Pharmacol 1997. ; 75 :217-227.
  23. Lees AM, Mok HYI, Lees RS, McCluskey MA, Grundy SM. Plant sterolsas cholesterol-lowering agents : clinical trials in patients with hypercholesterolemia and studies of sterol balance.Atherosclerosis 1997. ;28 : 325-338
  24. Heinemann T, Kullak-Ublick A, Pietruck B, von Bergmann K.Mechanisms of action of plant sterols on inhibition of cholesterol absorption.Eur J Clin Pharmacol 1991. ;40(suppl 1) :59S-63S.
  25. Shahidi F, Natural Antioxidants. AOCS Press,Champaign, IL, pp 1±11 (1996)
  26. Miettinen TA, Puska P, Gylling H, Vanhanen H, Vartianen E. Reduction of serum cholesterol with sitostanol-ester margarine in a mildly hypercholesterolemic population. N Engl J Med1995. ; 333 :1308-1312.
  27. Gylling H, Miettinen TA. Cholesterol reduction by different plant stanol mixtures and with variable fat intake.Metabolism 1999. ;48 : 575-580.
  28. Weststrate JA, Meijer GW. Plant sterol-enriched margarines and reduction of plasma total- and LDL-cholesterol concentrations in normocholesterolaemic and mildly hypercholesterolaernic subjects.Eur J Clin Nutr1998. ;52 : 334-343.
  29. Hallikainen MA, Uusitupa MI. Effects of 2 low-fat stanolester-containing margarines on serum cholesterol concentrations as part of a low-fat diet in hypercholesterolemic subjects. Am J ClinNutr 1999. ; 69 :403-410.
  30. Vanhanen HT, Blomqvist S, Ehnholm C, et al. Serum cholesterol, cholesterol precursors, and plant sterols in hypercholesterolemic subjects with different apoE phenotypes during dietary sitostanol ester treatment.J Lipid Res 1993. ;34 : 1535-1544.
  31. Vanhanen HT, Kajander J, Lehtovirta H, Miettinen TA. Serum levels, absorption efficiency, faecal elimination and synthesis of cholesterol during increasing doses of dietary sitostanol esters in hypercholesterolaemic subjects. Clin Sci (Colch) 1994. ;87 : 61-67.
  32. Hendriks HFJ, Weststrate JA, van Vliet T, Meijer GW. Spreads enriched with three different levels of vegetable oil sterols and the degree of cholesterol lowering in normocholesterolaemic and mildly hypercholesterolaemic subjects. Eur J Clin Nutr1999. ; 53 :319-327.
  33. ‘Niinikoski H, Viikari J, Palmu T. Cholesterol-lowering effect and sensory properties of sitostanol ester margarine in normocholesterolemic adults.Scand J Nutr 1997. ;41 : 9-12.
  34. Law MR, Wald NJ, Thompson SG. By how much and how quickly does reduction in serum cholesterol concentration lower risk of ischaemic heart disease ? BMJ 1994. ;308 : 367-373
  35. Glueck CJ, Speirs J, Tracy T, Streicher P, Illig E, Vandegrift J.Relationships of serum plant sterols (phytosterols) and cholesterol in 595 hypercholesterolemic subjects, and familial aggregation of phytosterols, cholesterol, and premature coronary heart disease in hyperphytosterolemic probands and their first-degree relatives. Metabolism 1991. ; 40 :842-848.
  36. Plat J, van Onselen ENMand Mensink RP, Dietary plant stanol ester mixtures. Effects on safety parameters and erythrocyte membrane fatty acid composition in non-hypercholesterolaemic subjects. Eur Heart J Suppl 1:S58±S63 (1999).
  37. Plat J and Mensink RP, Vegetable oil based versus wood based stanol ester mixtures: effects on serum lipids and hemostatic factors in non-hypercholesterolemic subjects. Atherosclerosis148:101±112 (2000).
  38. Omenn GS, Goodman GE, Thornquist MD, et al. Effects of a combination of beta carotene and vitamin A on lung cancer and cardiovascular disease. N Engl J Med 1996. ;334 : 1150-1155.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her