Kosttilskud

5 kosttilskud til at styrke immunforsvaret og bevare en sund krop

Boost immunforsvaret

Styrke immunforsvaret

Med en sund og varieret kost, så er du dækket godt ind, men nogle gange kan det være en god ide at ty til kosttilskud for at styrke immunforsvaret.

Når man tænker nærmere over det, er immunforsvaret en fantastisk mekanisme, idet det stort set dagligt skal håndtere en masse stresspåvirkninger. Det kan nedbrydes af sygdom, giftstoffer og luftforurening, usunde produkter, stress, bakterier, aldring, ja endda af træning og anden fysisk udfoldelse.

Immunforsvaret er først og sidst, når det gælder kroppens forsvar mod sygdomme og lidelser. Med andre ord, jo stærkere dit immunforsvar er, jo sundere bliver du. Desværre er det også sådan, at jo svagere dit immunforsvar er, jo lettere har du ved at blive syg og få et dårligt helbred.
Den gode nyhed er så, at du sagtens kan booste og styrke immunforsvaret. En måde, hvorpå du kan gøre det, er at tage kosttilskud. Læs videre og få vores fit-for-fight fem kosttilskud til at styrke immunforsvaret.

1. Fiskeolie

Fiskeolie

Fiskeolie-tilskud, så som torskeleverolie, er kendt for dens sundhedsskabende egenskaber, især i forhold til immunforsvaret. Fiskeolie-tilskud indeholder sammensætninger, som beviseligt forbedrer immunforsvaret på mange forskellige måder.
Noget tyder på, at mange af disse sammensætninger bidrager til at bekæmpe betændelser og hjerte-kar-sygdomme, og dermed styrker hjerte-kar-systemet.

Idet træning rent faktisk er en stresspåvirkning af kroppen, kan immunforsvaret være hæmmet efter træning, idet stress er meget skadelig for immunforsvaret. Men, forskningen viser, at fiskeolie kan forbedre immunforsvaret væsentligt efter fysisk udfoldelse – med andre ord, det bedste tidpunkt at indtage fiskeolie på, er efter træning.
Fiskeolie giver dog også en uendeligt masse andre fordele for kroppen, hvorfor nogle mennesker kan vælge at indtage tilskuddet på andre tidspunkter af dagen.

2. D-vitamin

D-vitamin Styrke immunforsvaret

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som også kaldes solskinsvitaminet, hvilket mest er på grund af, at din krop naturligt er i stand til at optage det, når du udsættes for solens UV-stråler.
Forskningen antyder, at sandsynligheden for at blive syg eller få en lidelse reduceres, hvis D-vitamin-indholdet i blodet er højere end gennemsnittet.

D-vitamin bidrager ikke kun til at styrke immunforsvaret – det øger ligeledes knoglernes evne til at optage kalcium, hvilket er til gavn for de mennesker, der har brug for at styrke deres knogler.
Det skal bemærkes, at, idet D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, bør det indtages sammen med et fedtsyretilskud, som er rigt på Omega 3, så som fiskeolie, som vi omtalte tidligere i denne artikel.

3. Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier kaldes ofte “ de gode bakterier”, som bor i fordøjelsessystemet, navnligt i maven. I fordøjelsessystemet findes bogstavelig talt millioner og atter millioner af forskellige bakterier – nogle af dem er gode – andre er skadelige.
Gode bakterier spiller en væsentlig rolle i forhold til immunforsvaret, da de bidrager til T-celle-produktionen. T-cellernes funktion er at bekæmpe skadelige bakterier, giftstoffer og frie radikaler indefra.

Så meget som 70 % af immunforsvaret styres rent faktisk af, hvad der foregår i maven, så hvis din mave ikke er sund, vil resten af din krop heller ikke være det.
T-celler er de såkaldt hvide blodceller, og de fungerer basalt set som kroppens soldater, der hjælper med at beskytte os mod sygdom og lidelser. Jo flere hvide blodceller, vi har, jo stærkere er vores immunforsvar.

Ydermere kan mælkesyrebakterier ligeledes forbedre fordøjelsessystemet og optagelsen af næringsstoffer, hvilket igen styrker immunforsvaret, da det giver os mulighed for at optage flere af de gode næringsstoffer, der kommer fra de fødevarer og kosttilskud, som vi indtager.

4. C-vitamin

C-vitaminer Styrke immunforsvaret

C-vitamin er uden tvivl det mest imponerende vitamin, når du skal booste dit immunforsvar, hvilket ligeledes er grunden til, at læger anbefaler, at du øger dit C-vitamin-indtag, når det er sæson for forkølelser og influenza.

C-vitamin er et velkendt tilskud i forbindelse med styrkelse af immunforsvaret, idet det har antioxidant-lignende egenskaber, som bidrager til kroppens udskillelse af frie radikaler.
Derudover kan vitaminet binde giftstoffer indefra og dermed forhindre dem i at forstyrre kroppens naturlige, indre processer.

5. Multivitaminer

Kosttilskud Styrke immunforsvaret

Som udgangspunkt er alle vitaminer sunde og gavnlige for kroppen, og, når du indtager multivitaminer hver dag, sikrer du, at du får nøjagtigt de næringsstoffer, som kroppen har behov for.
Multivitaminer er, som navnet indikerer, tilskud, der er sammensat af en række gavnlige vitaminer: A, B, C, D og E. De forstærkes ofte af de tilsatte mineraler, så som zink, jern og magnesium, som ligeledes er meget vigtige for kroppens sundhed og funktion.
Tag 1 multivitamin hver dag, helst i forbindelse med et hovedmåltid, som omfatter sunde fedtstoffer, og du vil være godt på vej til at få den anbefalede dosis af vitaminer og andre mikronæringsstoffer.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert