Kosttilskud

EAA vs BCAA | Hvad er forskellen? Er det nødvendigt?

Både EAA og BCAA er specifikke grupper af aminosyrer, som ofte tages som kosttilskud af atleter og bodybuildere.
Denne artikel kigger på EAA vs BCAA og forklarer deres ligheder samt forskelle, og hvordan du kan vide, om du bør overveje dem.

Hop direkte til:

EAA vs BCAA

Hvad er forskellene mellem EAA og BCAA?

EAA vs. BCAA. Aminosyrer er de mindre komponenter, eller byggesten, i protein. Det er vigtigt for os at indtage aminosyrer for at opbygge og reparere proteinerne og musklerne i vores krop. Essentielle aminosyrer (EAA’er) er aminosyrer, som vores krop ikke selv kan danne. Vi er derfor nødt til at få dem fra vores kost.

Der findes ni essentielle aminosyrer: phenylalanin, valin, tryptofan, threonin, isoleucin, methionin, histidin, leucin og lysin1.

Tre af disse essentielle aminosyrer har en unik kemisk struktur med forgreninger og er kendt som forgrenede aminosyrer eller BCAA. De er leucin, isoleucin og valin.

Alle BCAA’er er essentielle aminosyrer, men ikke alle EAA’er er forgrenede kædeaminosyrer.

Ved at indtage EAA i stedet for kun BCAA får du alle dine aminosyrer uden at gå glip af dit BCAA-behov.

Opsummering: Kroppen kræver ni essentielle aminosyrer (EAA’er) fra vores kost; tre af disse er BCAA’er.

BCAA til kvinder | Hvad er BCAA'er? Skal man tage det?

Kosttilskud

BCAA til kvinder | Hvad er BCAA'er? Skal man tage det?

2019-09-28 12:44:59Skrevet af Alice Pearson

Har du brug for EAA?

EAA findes i mange af de fødevarer, vi indtager hver dag, fordi alle proteiner består af aminosyrer. Uanset om du spiser kød, mejeriprodukter eller veganske proteinkilder, indeholder de alle unikke proteiner og dermed unikke grupperinger af aminosyrer.

At få rigeligt med aminosyrer i kosten er godt for det generelle helbred og kroppens funktion. Det er også nyttigt for at opbygge og vedligeholde muskelmasse og forbedre muskelgenoprettelsen eller helingen efter en skade.2 Selv om vores krop ikke kan lave EAA’er, kan de fleste mennesker sandsynligvis få nok gennem en varieret, afbalanceret kost.

Hvem kan overveje at tage ekstra EAA?

Regelmæssige motionister

Træning skaber mikroskader i vores muskler, som kræver reparation, så du kan have brug for at støtte muskelgenoprettelsen til din næste træning. Aminosyrer er byggestenene for at vores muskler kan heles og restituere, så et tilskud med EAA’er er en god måde at gøre det på.

Hvis du forsøger at opbygge muskelmasse

Der er tre vigtige faktorer for at tage muskler på: tilstrækkelige kalorier, korrekt træning og aminosyrer (protein). Du har brug for ekstra proteinkilder, når du forsøger at opbygge muskler i stedet for blot at opretholde vægten, så EAA’er kan bestemt være nyttige.

Hvis du følger en begrænset diæt

Du får måske ikke alle de EAA’er, du har brug for, hvis din kost er fattig på komplette proteiner, hvilket kan være tilfældet for nogle vegetariske/veganske diæter. Quinoa og soja er komplette proteiner, men nogle plantebaserede proteiner indeholder ikke alle EAA’er.

Opsummering: Mange proteinrige fødevarer indeholder alle EAA’er, men nogle proteinkilder gør det ikke. Hvis du har brug for at reparere eller opbygge muskler, skal du sørge for, at du får tilstrækkeligt med EAA’er.

Hvornår skal du tage EAA

Uanset om du vælger BCAA eller EAA, bør begge ideelt set indtages under din træning for at støtte dine muskler, når de bliver belastet. At have EAA og BCAA til rådighed til restitution er det vigtigste. De kan også forebygge træthed.3 Det er ikke særlig praktisk at spise kylling eller tofu i træningslokalet, så en praktisk mulighed er at tage et EAA-tilskud eller BCAA-tilskud.

Kort fortalt

Så nu hvor vi har vejet EAA vs BCAA burde tingene være lidt klarere. Mens BCAA er gode til at støtte den generelle sundhed og reparere dine muskler, indeholder EAA de tre aminosyrer, som udgør BCAA’erne, plus de andre aminosyrer, som din krop har brug for.

Ved at levere de rette muskelopbyggende ingredienser kan EAA hjælpe dig med at restituere, opbygge muskler eller vedligeholde muskler, mens du taber dig. Hvis du er bekymret for at få nok EAA eller BCAA i din kost, kan et kosttilskud måske hjælpe dig.

L-Carnitine | Hvad er det? Fordele, dosering og hvornår det bør indtages

Kosttilskud

L-Carnitine | Hvad er det? Fordele, dosering og hvornår det bør indtages

L-Carnitine tilskud forenklet og forstået.

2021-03-20 12:00:57Skrevet af Claire Muszalski

De 11 bedste alternativer til whey protein

Kosttilskud

De 11 bedste alternativer til whey protein

Lad os kigge lidt nærmere...

2021-11-08 15:00:25Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her