Kosttilskud

Kan man blande kreatin og BCAA?

Kreatin og BCAA

Mange produkter indeholder en række aminosyrer sammen med forskellige former for kreatin i samme blanding. Men burde du også blande både kreatin og BCAA?
Vi står klar med at hjælpe dig med dette spørgsmål i denne artikel. Vi kigger på følgende:

Sådan bruger du BCAA

Kreatin og bcaa

BCAA er et must blandt dem, der ønsker at opbygge muskler. Ligeledes for HIIT fitness fanatikere. Dog er der mange mennesker, der ikke helt ved, hvad BCAA gør.
BCAA eller forgrenede aminosyrer er et sundhedstilskud, der er meget anvendt både før og under træning, især ideelt til at opbygge muskler. Med andre ord gør BCAA, at du kan opbygge muskelmasse imens du cutter. Du kan finde BCAA som et selvstændigt supplement eller som en del af en blanding.

Tilskuddet indeholder tre af de 9 essentielle aminosyrer herunder l-leucin, l-isoleucin og l-valin. Deres primære opgave er at fremme syntesen af protein, samtidig med at du leverer energi til dine muskler og bevarer muskelmasse. BCAA tillader dig at tabe vægt udelukkende bestående af fedt, når du er på en lav kalorie diæt fremfor at nedbryde de hårdt tjente muskler på grund af energimangel.

BCAA er også bevist at reducere mængden af serotonin, som din krop producerer, hvilket betyder, at du kan arbejde hårdere i længere tid.  Det er også fordelagtig som din krop ældres. Fra midten af trediverne bygger din krop ikke muskler på samme måde, som den engang gjorde. Aminosyre –leucinen har især vist sig at øge muskelproteinsyntesen med 145%.

BCAA- tilskud kan bruges op til fire gange om dagen, når du har et intenst program. Det kan indtages både før, under og efter din træning.

Sådan bruger du kreatin

Kreatin markedsføres til en lignende målgruppe, for bodybuilders og atleter, der deltager i sport og aktiviteter, der involverer intensitet.

Det består af tre aminosyrer: glycin, arginin og methionin. Dybest set er kreatin en måde, hvorpå du får energi til reserve. Dit muskelvæv lagrer kreatin som phosphokreatin. Phosphokreatin syntetiseres under høj intensitets øvelser såsom vægtløftning, for at give dine muskler ekstra energi. Kreatin trækker vand ind i dine muskelceller, som forøger proteinsyntesen. Det fremskynder den naturlige proces af, hvordan din krop producerer adenosintriphsophat (ATP). ATP bliver hurtigt opbrugt under højintensiv træning.

Ved at supplere kreatin kan du øge evnen til at gemme mere, hvilket betyder, at der kan produceres mere ATP under dine øvelser. Det er her, hvor kreatin kommer ind som en hjælper af ekstra energi. Det bliver brugt ret hurtigt, og passer bedst til træning, der kræver energi over kort tid, såsom vægtløftning og sprints.

Der er flere forskellige former for kreatin, men de tjener stort set alle samme formål – med variation i den hastighed, hvormed de absorberes. Monohydrat kreatin er en fælles hjørnesten for mange vægtløftere. Det anbefales at tage 20g om dagen i en uge, og derefter 5 gram på daglig basis i 6 uger efterfulgt af en måneds pause.

Kan man blande kreatin og BCAA?

Kan man blande kreatin og bcaa

Du har nok allerede forstået sammenligningerne mellem BCAA og kreatin, men kan du egentlig tage begge dele?
Svaret er ja. Adskillige studier har vist, at der ikke er nogen negativ virkning for dit helbred som følge af de to kosttilskud blandet, og mange professionelle atleter og personlige trænere anbefaler at sætte dem sammen. Mange tilskud, især pre-workout supplementer, som vi kommer til nu, kombinerer i realiteten kreatin og BCAA.

Ved at tage hvert enkelt tilskud hver for sig, som en del af en blanding, har du kontrol over, hvor mange gram du præcist får, og undgår andre tilsatte kosttilskud, der normalt kommer i blandinger som koffein og tilsatte kulhydrater.

Pre workout med kreatin og BCAA

Den efterspurgte fordel ved at kombinere de to, er duoen af magt og udholdenhed og det faktum, at deres attributter komplimenterer hinanden: kreatin for styrke og reserver til at presse dig selv hårdere, og BCAA til muskelenergi. Kreatin er bedst at tage som pre-workout (nogle siger 30 min før en træning), mens BCAA også kan tages under din træning som et boost.

Du kan altså kombinere de to eller tage dem separat alt afhængig af dine mål. BCAA anbefales stærkt som et pre-workout tilskud, men er også meget fordelagtigt som et boost til dine muskler under træning. BCAA er overkommeligt i forhold til andre kosttilskud, og indeholder ingen tilsætningsstoffer.

Kreatin er derimod til at tage i en given periode: målet er at mætte dine muskler med det, der gør, at du er i stand til at tage de ekstra push-ups og løbe den ekstra distance. Det er derfor bedst som et pre-workout supplement. Det handler ikke kun om muskelopbyggelse, men også om at cutte, så du opnår muskelmasse på samme tid med, at du taber fedt.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu