Kosttilskud

Top 5 kosttilskud til vægttab

Det er svært at tabe sig, og hvis du forventer resultater fra den ene dag til den anden, vil du blive skuffet. Et vedvarende vægttab kræver et godt træningsregime, sund kost og dedikation. Men der er måder at øge din indsats på. Du kan starte med disse fem bedste kosttilskud til vægttab.

Spring til:

  • Hvordan kan kosttilskud hjælpe til vægttab?
  • Kosttilskud til vægttab

kosttilskud til vægttab

Hvordan kan kosttilskud hjælpe med vægttab?

Kosttilskud kan støtte vægttab på mange måder, men først skal det siges, at alt vellykket vægttab handler om at opretholde et kalorieunderskud. Her er, hvordan kosttilskud kan støtte det mål:

Reduktion af appetitten

Hvis du er mindre sulten, er du mere tilbøjelig til at opretholde et kalorieunderskud og ikke indtage for meget. Nogle kosttilskud kan hjælpe dig med at føle dig mere mæt eller mindre sulten, hvilket kan hjælpe dig med at nå dine kaloriemål.

Forbedring af energien

Den anden afgørende del af ligningen for kaloriebalancen er, hvor mange kalorier du forbrænder – og god træning kræver masser af energi. Kosttilskud, der kan støtte din koncentration, dit energiniveau og din udholdenhed, kan gøre en stor forskel i forhold til kalorieforbrændingen i fitnesscentret.

Understøttelse af stofskiftet

Når det handler om at forbrænde kalorier, vil du gerne sikre dig, at dit stofskifte fungerer effektivt for at hjælpe dig med at tabe dig. Nogle kosttilskud kan hjælpe med at støtte fedtforbrænding og bevare muskelmasse for at målrette fedttab, mens andre kan sørge for, at dine celler får den energi, de har brug for, fra den mad, du spiser.

Kosttilskud til vægttab

1. Diet Whey Protein

Protein… nogle mennesker forbinder det måske med muskelbundne bodybuildere, men vidste du, at en stigning i protein i kosten har vist sig at øge vægttab og mæthed?

Whey protein er et af de mest populære kosttilskud til vægttab. Det er der en god grund til – det er hurtigt absorberende og har et højt indhold af aminosyrer, som har forskellige fordele for kroppen. Ud over at støtte genopretning, vedligeholdelse og vækst af muskler er det også blevet forbundet med øget mæthed og vægttab.

I en dobbeltblind 12-ugers undersøgelse gik overvægtige deltagere på en diæt, hvor kalorieindtaget blev reduceret med 500 kcal om dagen.1 Deltagerne blev bedt om at indtage en whey proteindrik eller en færdigblandet drik med det samme antal kalorier 20 minutter før morgenmad og 20 minutter før aftensmad.

Mens begge grupper tabte en betydelig mængde vægt, blev der set et større vægttab i gruppen, der indtog en whey proteinbaseret drik. Derudover tabte de personer, der indtog whey protein i 12 uger, betydeligt mere kropsfedt og mindre magert muskelvæv.

Impact Diet Whey er et af de bedste kosttilskud til vægttab. Prøv at indtage en scoop impact diet whey med mælk, fedtfattig yoghurt eller vand som det første om morgenen, efter træning eller før sengetid.

Opsummering: Whey protein kan hjælpe med at stille din sult og samtidig give aminosyrer til at bevare muskelvævet. Det kan også støtte vægttab takket være øget mæthedsfornemmelse og reduceret kalorieindtag.

2. L-Carnitin

Hvad er L-carnitin egentlig? Det er et naturligt kemikalie, der dannes i leveren og nyrerne fra aminosyrerne lysin og methionin. Godt at vide … så hvorfor er det så specielt?

L-carnitin har en række fordele i kroppen, hvoraf nummer et er dets rolle i forbindelse med vægttab. Det virker ved at overføre langkædede fedtsyrer til mitokondrier, hvor de kan oxideres for at producere energi … dette får kroppen til at forbrænde stædige fedtlagre til energi.

Nyere videnskabelige data har vist, at L-carnitin også spiller en rolle i forebyggelsen af celleskader fra træningsstress, og tilskud kan faktisk have fordele i forbindelse med træning, konkurrencer og restitution.6

Understøt din slankekur og dit træningsregime ved at tage to tabletter L-carnitin før måltider to gange dagligt.

Opsummering: L-carnitin understøtter fedtstofskiftet, hvilket kan være med til at gøre dit stofskifte mere effektivt, samt træningsrecovery.

3. BCAA

BCAA står for forgrenede aminosyrer i forgrenede kæder. Hvis du ikke er bekendt, er aminosyrer byggestenene i proteiner. BCAA er en gruppe af tre aminosyrer, der betragtes som “essentielle” – det vil sige, at de i modsætning til de andre ikke-essentielle aminosyrer skal indtages i kosten. BCAA’er består af leucin, isoleucin og valin og menes at være nogle af de eneste aminosyrer, der er direkte relateret til muskelopbygning, og som også kan bruges som energikilde i kroppen.

Det giver alt sammen mening… men hvordan hjælper BCAA’er helt præcist med vægttab?

Tilskud med BCAA’er har vist sig at hjælpe med at regulere kroppens insulinniveauer og spille en stor rolle i flere forskellige metaboliske reaktioner.2 Og i en videnskabelig gennemgang var der nye beviser, der viste, at leucinets metaboliske roller har en vis effekt på vægttab.3

For at hjælpe med vægttab kan du supplere med BCAA’er først om morgenen og før og efter træning.

Opsummering: BCAA hjælper med at støtte sunde muskler og optimere stofskiftet for at støtte vægttab.

4. Ekstrakt af grøn te

Det viser sig, at den lejlighedsvise kop te har sundhedsmæssige fordele. Hvis det er en kop grøn te, vel at mærke. Mange undersøgelser har vist, at drikken har sundhedsfordele, bl.a. vægttab.

Så hvordan kan grøn te hjælpe dig med at tabe dig?

Grøn te er af nogle blevet betegnet som en stofskifteforstærker … men det er ikke helt så enkelt. Te indeholder kemiske forbindelser kaldet polyfenoler – catechiner for at være præcis.

I en undersøgelse fandt man i en stikprøve af deltagere, at forbruget af catechiner viste sig at have en positiv effekt på vægttabet.4

For at sammenligne virkningerne af catechiner med andre kemikalier, der også mistænkes for at øge stofskiftet, blev effekten af vægttab ved regelmæssigt koffeinforbrug også undersøgt, men her blev der ikke set noget signifikant vægttab.

Samlet set gav resultaterne fra den videnskabelige undersøgelse beviser for, at catechiner, specifikt epigallocatechin gallat, kan have fordele for vægttab og vægtvedligeholdelse.

Så indtagelse af grøn te ekstrakt som en del af en afbalanceret kost og i kombination med et godt træningsregime kan støtte vægttab.

Opsummering: Grøn te indeholder catechiner, som synes at have visse fordele for vægttab og vægtstyring.

5. Omega 3

Sidst, men ikke mindst, er Omega-3. Det ville overraske os, hvis du aldrig har hørt om omega-3 før, men vi vil alligevel bringe dig på banen igen! Omega-3 er en essentiel fedtsyre, som vi får fra nødder, frø og visse typer fisk, såsom laks, sardiner og makrel.

Omega-3 indeholder to essentielle fedtsyrer: DHA og EPA. Læg mærke til ordet “essentielle” – det betyder, at vi skal indtage disse fedtsyrer gennem kosten for at leve og fungere, fordi vores krop ikke kan producere dem. I Danmark anbefales det, at vi indtager mindst én portion fed fisk om ugen, men nogle mennesker kan have svært ved at følge dette råd.

I en undersøgelse blev det undersøgt, om appetitten kunne påvirkes af omega 3-fedtsyrer, når de indgår i en kaloriebegrænset kost.5 Der blev observeret en positiv sammenhæng mellem omega-3 og mæthed i løbet af de otte uger, undersøgelsen varede, og det blev konkluderet, at indtagelse af omega-3 kan bidrage til at modulere appetitten og kan have anvendelser for vægtvedligeholdelse.

Så for at hjælpe dig med dit vægttab kan et tilskud af omega-3 kapsler en til tre gange om dagen også hjælpe med at regulere din appetit og samtidig hjælpe dit stofskifte med at forbrænde fedt.

Opsummering: Omega-3 er gode fedtstoffer at inkludere i din kost for at støtte mæthed og et sundt stofskifte, som begge er afgørende for vægttab.

Kort fortalt

Hvis du leder efter en hjælpende hånd i din vægttabsrejse, så er disse fem kosttilskud en god måde at støtte dit regime på. For at opnå maksimale fordele skal du tage dem sammen med en afbalanceret, sund kost og et godt træningsregime. Engagement er nøglen til et vedvarende vægttab, så lav en plan og hold dig til den.

Artiklen er gennemlæst af Claire Muszalski.

10 fødevarer med højt indhold af magnesium

Ernæring

10 fødevarer med højt indhold af magnesium

Peanut butter på ristet brød er helt sikkert på menuen.

2022-01-25 16:51:35Skrevet af Liam Agnew

10 fødevarer med højt indhold af B12-vitamin

Ernæring

10 fødevarer med højt indhold af B12-vitamin

B12 superfoods, som alle bør overveje.

2022-01-15 12:30:05Skrevet af Jamie Wright

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


Casey Walker
Erfaren sportsernæringsteknolog

Casey Walker er en erfaren tekniker med erfaring i udvikling af nye produkter inden for sportsernæring. Han har en bachelor i sports- og motionsvidenskab og en master i sportsvidenskab og fysiologi.

Caseys videnskabelige forskningsområde ligger inden for virkningerne af kostnitrater på sprintpræstationer og træningsinducerede muskelskader. Han har også arbejdet som sportsvidenskabsmand for en medaljevindende paralympisk banecykelrytter med det mål at kvalificere sig til de paralympiske lege i Rio 2016.

I sin fritid er Casey en ivrig mellemdistanceløber med interesse for triatlon. Han er altid på udkig efter de nyeste blandinger og kosttilskud for at forbedre sin halvmaratontid og sin restitution.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her