Kosttilskud

Hvad er fordelene ved BCAA? Og hvornår skal det indtages?

Der er få supplementer på markedet i dag der er værd ”dets vægt i guld” – men ud fra videnskabelig research, er det flere gange blevet bakket op at Branched Chained Amino Acids er en af dem. BCAA er utroligt populær i fitnessbranchen på grund af deres positive effekt på opbyggelsen af muskelmasse, såvel som deres evne til at bevare muskelmasse når man er på diæt. Når dette produkt bliver udnyttet korrekt i din diæt og supplementprogram, er det et af de mest nyttige værktøjer i din ”supplement kasse”.

Hvad er BCAA?

hvad er bcaa

Aminosyrerne Leucine, Isoleucine og Valine er hoveddelen af opskriften på branched chained amino acids. Disse aminosyrer er i en kategori der hedder ”essentielle aminosyrer”, som kroppen ikke selv producerer, og derfor har brug for at få tilført igennem vores diæt/supplementer.

BCAA i pulverform er unikt, da det bliver optaget utroligt hurtigt, meget hurtigere end mad. Det giver dig desuden en langt bredere vifte af de forskellige aminosyrer, end du vil få igennem en enkelt kilde af proteiner i hverdagen. Det bliver langt hurtigere optaget i blodstrømmen, så kroppen kan langt hurtigere kan nedbryde det, til de helt små partikler der kan blive optaget/udnyttet af musklerne.

Derudover har BCAA en anti-katabolsk effekt, som i bund og grund betyder at den ikke nedbryder proteinerne lagret i vores levende organismer (såsom knogler, væv og muskelmasse). Istedet vil den, for at få energi, nære på den nyligt tilførte amino strøm som vi har tilført, samt dets stærke anabolske effekt, ved at accelerere proteinsyntesen.

Fordele ved BCAA

fordele bcaa

BCAA er typisk fundet i en 2:1:1 fordeling. Undersøgelser indtil nu har vist at denne fordeling er tilstrækkelig for performance, proteinsyntese og en faldende nedbrydelse af protein i de levende organismer. En højere fordeling af produktet er for at udligne optagelsen af Valine og Isoleucine, men det er blot en teori og ikke noget jeg har gået specifikt højt op i. Leucine er en af de store årsager til at dette produkt er så populært. Et af dets egenskaber er at aktivere centrale veje i kroppen, der regulerer proteinsyntesen samt mange andre utroligt positive egenskaber. Det gør Leucine til lidt af en rockstar når det kommer til at sætte din muskelbyggende maskine i gang og sørge for at din krop ikke nedbryder dit eksisterende muskelvæv som brændstof, når du dyrker motion eller er i kalorieunderskud.

BCAA er ikke kun for atleter

Udover dets evne til at bevare muskelmasse og støtte op omkring dannelsen af muskelmasse, så støtter BCAA op omkring insulin følsomheden.  Læg dertil at det øger evnen til at forbedre den aerobe og anaerobe kapacitet, styrke, ens modstandstyrke overfor trætheden der kommer ved fysisk arbejde og nedsætter muskelømheden efter intens fysisk arbejde. Alle disse positive egenskaber i BCAA vil have en god effekt på mere eller mindre alle slags atleter. Det er desuden ikke kun til folk der prøver at øge deres muskelmasse, men er også blevet bevist at det er godt for diagnosticerede leverpatienter! Problemer med leverregenerering, afgift og korrektion af plasma aminosyrebalance, har alle vist tegn på at blive positivt påvirket af BCAA.

Hvornår skal jeg tage BCAA og hvor meget?

hvornår bcaa

Når det kommer til timing er der en del muligheder. Men det kan IKKE tages forkert – der er aldrig noget dårligt tidspunkt at indtage BCAA!

Tidspunkter for indtagelse af BCAA

✓ Lige så snart du vågner

✓ Mellem måltider

✓ Inden træning

✓ Under træning

✓ Direkte efter træning

✓ Inden sengetid

Det kan virke som mange tidspunkter på dagen, men det er blot de ideelle tidspunkter for indtagelse, men ikke en nødvendighed.  Hvis man skal reducere det til de 3 mest vigtige tidspunkter ville det være lige når du vågner, under træning og direkte efter træning.

Anbefalet dosis af BCAA

Den foreslåede mængde for dosering kan gå så langt ned som til 2-3 gram og op til 20 gram.  Dets mindre mængde har vist at give en mindre række af de positive bivirkninger, som naturligvis forøges ved jo højere dosis.
Afhængigt af hvad tidspunkt på dagen man vælger at benytte sig af BCAA, vil min personlige anbefaling være mellem 3-8 gram afhængig af din fysiske aktivitet. 5-10 gram ville jeg anbefale hvis man er af større fysisk statur. Mellem måltider, inden træning og endda efter træning ville en enkelt servering af disse mængder være tilstrækkelig i en 2:1:1 fordeling.

Husk en varieret og sund kost

sund kostSå hvis du prøver på at tage din fysik eller din performance til et højere niveau ved at forøge din fedtfrie masse i kroppen, eller forsøger at bevare den muskelmasse du har arbejdet så hårdt for at opbygge, mens du prøver at få dine mavemuskler frem, så er BCAA et supplement du seriøst burde overveje. Men husk på at et supplement nemlig KUN ER ET SUPPLEMENT. Det skal supplere op omkring en sund og varieret kost, samt en effektiv træningsplan. Få styr på dit træningsprogram, din diæt og så tag det til det næste niveau ved at supplere op med produkter som disse.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu